|
Argazkia: Dani Blanco |
Oro har landareez idazten duzu Argian, baina liburuaren gaia zehatzagoa da: baratzezaintza. Zergatik hautu hori?
Besteak beste, baratzean gauza berezi bat gertatzen ari delako: iraultza
dator. Lurra iraultzen da baratzean, baina baratzea bera iraultza
bihurtzen ari da. Azkeneko urteetan, nekazaritza ekologikoan-eta lanean
ari garenok ikusten ari gara badela halako buelta bat, berriz etortze
bat. Baratzearekiko grina pizten ari da, eta grina hori aprobetxatu
behar dugu gure ikuspegia azaltzeko. Jendeak hori nahi duelakoan nago:
baratzezaintza, baina bertakoari lotuta, betiko jakintzari helduko diona
eta oinarrian kalitatea izango duena. Jaten denaren kalitatea, lurraren
eta ingurumenaren kalitatea... Hortik abiatuta, asmoa da baratzean hasi
nahi duen jende horrek eduki dezala oinarri erraz, sinple eta hasteko
grina hori, kemen hori, piztuko diona. Oso liburu grafikoa egin dugu,
erraz irakurtzen dena eta batez ere norberak egin behar duenari
garrantzia ematen diona: trikimailuak, gauza bitxiak... Hemengo
liburugintzan, eta batez ere baratzeari buruzkoan egoera larria da,
bertako ikuspuntuarekin egindako lanen ikaragarrizko gabezia dago.
Euskal Herriko ikuspuntua, esan nahi duzu?
Bai, argi eta garbi. Agian hego-hego Euskal Herrira bagoaz, Ebro
ibaiaren inguruetara, informazio gehiago dago, Espainian, Katalunian,
Italian... lan handia egin delako, antzeko lurretan. Baina isurialde
atlantikoan arazo handi bat dago: erabiltzen ditugun liburuak
italiarrak, alemaniarrak, ingelesak... direla. Eta hemen ez dutela
balio. Pentsatu behar dugu Euskal Herri atlantikoa dela Europako
bitxikeria klimatiko handienetako bat.
Zergatik?
Euria inon ez bezala egiten du, hasteko. Baina ez ditugu muturreko
eguraldiak, alde horretatik paradisua da. Ez da tropikala, baina...
Bi udaberri ditugu, liburuan diozunez: udaberria eta udazkena.
Hala da. Eta horrek asko laguntzen du. Baina kontuan eduki behar da
etengabe. Teknika jakin batzuk, beste leku batzuetan ia nahitaezkoak
direnak, ezin dira hemen erabili. Ura aurreztekoak, esaterako. Halako
zenbait gauza hemen eginez gero, hemen dauzkagun arazoak areagotu
besterik ez dugu egiten.
Zer arazo?
Hemen dagoen handiena ur gehiegia da. Tuteran lanean ari bagara urari
eustea garrantzitsua izango da, baina teknika bera Bermeon erabiltzen
badugu seguruenik landare guztiak ustelduko zaizkigu.
Urez aseegi, nolabait esateko?
Hori baino, kontua da gehiegizko hezetasun horrek ekartzen dituen gaitz
gehienak onddoak direla. Onddoak hezetasuna eta giro epela dagoen
tokietan garatzen dira, hau paradisua da haientzat. Beraz, behar genuen
liburu bat, tira, ez derrigorrez liburua, baina bai nolabait informazioa
biltzea eta prestatzea hemengo pentsamoldearen arabera. Eta pauso hori
eman dugu. Uste dut garrantzitsua dela hori jakitea: Bizi Baratzea
hemengo baldintzetara egokitzeko pentsatutako liburua da.
Euskal isurialde atlantikoari begirakoa da liburua, hortaz.
Ia erabat. Hegoalderako ere balio du, eta landarez landareko atalean
saiatu naiz bi aldeak lotzen. Baina zaila da. Garrantzitsuena da
ohartzea liburuak oso oinarrizko informazioa ematen duela, eta norberak
egokitu behar duela. Baina ez isurialde batetik bestera bakarrik.
Isurialde berean ere ez da berdin Bermeon lan egitea edo Markinan.
Gehiago esango nuke: herri bereko bi lekutan badauzkagu bi baratze,
batetik bestera egoera alda daiteke. Uste dut liburuaren sarreran esaten
dudan lehen gauzetakoa dela: liburua bera baino garrantzitsuagoa da,
baratzean hasi behar dugunean, kaier bat eta arkatz bat izatea. Eta
gertatzen den eta egiten dugun guztia jasotzea, idaztea. Bizpahiru
urtean ikaragarrizko informazioa izango dugu.
Baratze bakoitza mundu bat dela, alegia.
Eta baratzezain bakoitza ere bai. Elkarri lagundu ahal badiogu, eta
lur bakoitzaren historia jaso... Uste dut liburu hau bidaia baten
hasiera dela, iruditzen zait gaur egungo baliabide teknologikoek ematen
dizkiguten erraztasunak aprobetxatu beharko genituzkeela euskal
baratzezainen halako unibertso berri bat sortzeko. Eta unibertso
horretan norberak bildutako jakintza partekatzeko.
Hasieran aipatu duzun baratzera itzultzeko grina hori, zerk sortu du?
Krisiak zeresan handia dauka; gure jendartearen krisi guztiek, esango
nuke. Ekonomikoak, jendarte ereduaren krisiak –jendea bakartuta bizi
da–, jende asko gaixo egoteak, ez agian medikuak baja emateko moduan,
baina bai psikologikoki, emozionalki... Hori dena elkartuta,
baratzearekiko grina hau hozitzen da. Gainera, gaur egun modernoa da
baratzean aritzea, udalek lurrak jartzen dituzte, baratze komunitarioak
sortzen ari dira, kontsumo taldeak garrantzia hartzen ari dira... Tokian
tokikoa izateak eransten duen kalitateari, ekologikoari, kutsadura
gutxi sortzeari... gero eta garrantzi handiagoa ematen zaio.
Liburuak huts-hutsetik hasteko balio du.
Bai, ezer ez dakien kaletar petoenarentzat balio du. Nahi nuke liburu
honek balio izatea ezer ez dakienari baratzea izateko gogoa pizteko,
eta bestetik, baratzean ari den horren jakintza zabaltzeko, beste gauza
batzuk, beste era batera, egiteko. Zergatik ez ditugu zainzuriak egingo
Altzan?
Batzuek diote Argiako Landareak sailak
eduki zezakeela beste izenen bat, landareen aitzakiarekin edozertaz hitz
egiten duzu eta. Ez beti landareez.
Beti hitz egiten dut landareez. Dena da landare. Den-dena, ezagutzen
dugun guztia, lore batetik dator. Lorerik gabe ez litzateke ezer
existituko. Lorea etengabe gurtu beharko genuke. Orduan, edozein gauzaz
ari garela landareez hitz egiten ari gara. Nik alderantzizko jokoa
egiten dut: landareetatik abiatuta edozertaz hitz egin. Nire gai
gustukoena etnobotanika da; hau da, landareek jendartearen historian,
garapenean, kulturan... daukaten garrantzia. Artikuluetan pertsonez hitz
egiten dut beti, baina gure inguruaz eta gertatzen zaigun guztiaz hain
ikuspegi antropozentrikoa daukagu, benetako gauzez ahaztu egiten
baikara. Eta ni saiatzen naiz hor atzean dagoen landaretxo hori
gogorarazten.
Horregatik diozu Bizi Baratzea-ren hasieran landareak badirela nor.
Noski. Pertsonak baino lehenago dira nor, izan ere. Guk zenbat milioi
urte daramagu hemen? Pare bat, gehienez? Gure hizkuntzak zenbat mila
urte daramatza hemen? Aldiz, berriki artikulu batean aipatu ditudan
azeribuztanak orain dela 300 milioi urteko baso garrantzitsuenak ziren.
300 milioi urte! Eta hemen daude. Landareak badira nor, dudarik gabe,
eta liburuaren lehenengo esaldia, ezertan hasi aurretik esaten dudana,
horixe da. Barazkiez banan-banan hitz egiten dudan atalean, baratzeak
ondo funtzionatzeko oso garrantzitsua den zerbait esplikatzen dut: zein
zeinen aldamenean jartzea komeni den. “Nor norekin” da atal horren
izena. Hizkuntzaren inguruan lan egiten duen lagun handi batek, irakurri
zuenean, esan zidan: hemen, teorian, “zer zerekin” jarri beharko
zenuke, eta ez “nor norekin”. Ni sutan jarri nintzen. Nola? Nor, gu
baino lehenago dira! Zer izango ginateke gu landarerik gabe?
"www.argia.eus"
2015-4-26
(laburpena)
No hay comentarios:
Publicar un comentario