2013-06-15

Uda on! / ¡Pasad buen verano!



Kaixo denoi!

Uda iristen ari delarik, atsedena har dezagun garaia ere heldu zaigu.
Beraz, irailaren 16an, astelehenarekin, sarrera berriak txertatzen hasiko naiz.
Tartean, edozein gauzatarakotz, harremanetan jarri, bertzerik ez duzue:

EneNafarroaMaitea@gmail.com

Esker mila, eta agur beroa jaso,

Erlantz Urtasun Antzano



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¡Hola a todos!

Como ya llega el verano, también es momento de tomar un descanso.
Así que volveré a insertar nuevas entradas el 16 de septiembre, lunes.
Mientras tanto, para cualquier tema, podéis poneros en contacto:

EneNafarroaMaitea@gmail.com

Muchas gracias, y recibid un cordial saludo,

Erlantz Urtasun Antzano



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"Iruñsheme-iruinalabak", hots, Iruñea eta Iruñeko jendeari buruz,
bai, baina oro har euskaldun guzion historiaren testigantza:
Telesfororen hitzak, Usarraga jauna, Azpako Benta, 
Euskal Jai tokiaren historia xume izkutua, 
Jarautako Etorbidea, Iruñeko txakolina, kokoak, pasaportea, 
Sanferminen historia herrikoia, 1933ko euskaltzale elkartea, 
Larreko eta Apat Etxebarne, Arturo Kanpion ezezagunena, harrigarriena, 
Iturralde, Sarasate, Ziga, Lorenzo Agirre, Jesus Monzon, 
Nazario Karrikiri, Arazuri sendagilea, Tapia, Nagore, "Alejandria", 
Amendux, Amadoz, 1978ko German, 1945eko matxinada, 
"Iruñeko Lasterketa", "Jarautako Maritxu Kajoia", 
lur azpiko Iruñea, Gaztelu Enparantza, Amaia-Arrieta eta Kondestablean, 
1951ko greba orokorra, 1599ko Gerrieder, Biurrun, 2050eko Iruñea?, 
Gürseko iruñshemeak, enpresaburu hura, bere ilobari gutunak...


Interesatzen zaizu?
Informazio gehiago jaso nahi baduzu...
Erosi nahi baduzu...
Zure herri, auzo, elkartean aurkezpen bat antolatu nahi baduzu...

erlantz.posta@gmail.com



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"Historia de las tres Larrainzar, la conquista castellana de 1200, 
quién fue Iparragirre, juicios a mujeres por inventada brujería, 
vida y obra de José María Lacarra,
el estatuto vasco de autonomía de Estella en tiempos de la II república, 
Xalbador, origen del frontón Labrit, no hubo universidad en Navarra, 
qué sucedió el año 587, la música de Guridi, 
navarros en campo de concentración nazi..."

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erlantz.posta@gmail.com




2013-06-14

"Ellas. Las mujeres en la historia de Pamplona"






































"Éste es un libro de mujeres.
Hemos querido hacerlo así porque ellas han tenido pocas oportunidades
a lo largo de la historia de expresar su palabra, de escribir sobre ellas mismas,
de relatar sus itinerarios personales, de decir en definitiva qué han sido
y cómo han vivido su experiencia histórica.
En este sentido éste es un libro que trata de recuperar la memoria perdida
de media parte de la población de Pamplona a lo largo de dos milenios.
Todo un desafío y tal vez una apuesta que no sabemos si algún día ganarán las mujeres.
Pero en cualquier caso este libro sólo quiere servir de estímulo".

Silvia Fernández, Paco Roda, Ana Díez de Ure, Sonia Pinillos
Ellas. Las mujeres en la historia de Pamplona
Iruñea 1998

2013-06-13

"Sinagoga y mercado"


"Cualquier intento de aproximación a la documentación medieval que se nos ha conservado prueba la existencia de una vida judía plenamente afianzada en Navarra desde, al menos, el último tercio del siglo XI.
El calado e importancia de tal presencia se percibe en multitud de manifestaciones.
La política repobladora de los distintos monarcas navarros tuvo en el elemento judío un activo componente de los florecientes burgos de francos, que dinamizaron la vida del país.
Como reconocimiento a tan importante papel, las autoridades políticas admiten su condición de grupo social organizado, estable y singular, lo cual quedó plasmado en los distintos ordenamientos y compilaciones forales".
Juan Carrasco
Sinagoga y mercado
Iruñea 1993

2013-06-12

"La Cuestión Foral - Cartilla Foral"


"Cartilla Foral". Este breve opúsculo, dedicado especialmente a la juventud, se debiera leer y estudiar en todas las escuelas municipales de nuestro antiguo Reino: así se robustecería el amor á los Fueros en los navarros del porvenir, porque, como es sabido, los sentimientos más firmes, los que más arraigan en el alma, son aquellos que se fomentan y desarrollan en los primeros años".

La cartilla, cuyo texto se reproduce en cinco páginas, fue publicada como anexo de:

"La Cuestión Foral. Reseña de los principales acontecimientos ocurridos desde mayo de 1893 á julio de 1894. Por el Cronista de Navarra D. Hermilio de Olóriz, correspondiente de la Real Academia de la Historia y de la Sociedad Francesa de Arqueología. Pamplona: Imprenta Provincial. 1894".

Así se presenta esta obra, de la que podemos destacar ciertos datos que muestran algunos aspectos importantes de la situación por aquellos años:

"-¿Qué contrafueros han tenido lugar desde 1841?
-Son indecibles.
-Indíqueme V. alguno de ellos.
-Uno, es el haber aumentado nuestra contribución anual, próximamente en tres millones.
-¿Y se paga ese aumento?
-Aunque es ilegal y aunque el Gobierno debe á Navarra más de treinta millones, se paga.
-¿Qué otros contrafueros recuerda V.?
-El impuesto de las cédulas personales, los sellos del timbre, el papel de multas, el papel sellado exigido en todos los expedientes cuando se cursan fuera de Navarra, las licencias de caza y pesca, el descuento del veinte por ciento sobre propios, el estanco de las cerillas, el impuesto sobre viajeros, el de minas, la venta del monte Franco-Andía y la suscripción forzosa á la "Gaceta Agrícola", impuesta á determinados municipios.
-Muchos son tantos contrafueros para realizarlos en tan breve tiempo.
-Pues aun queda por mencionar uno de suma importancia, el que se refiere al nombramiento de Maestros, antes derecho exclusivo de nuestros Municipios.
-¿Y quién los nombra ahora?
-El Rector de Zaragoza, un alto empleado del Gobierno.
-¿Sabe V. qué objeto se propone el Gobierno al infringir la ley en este punto?
-Lo ignoro; tal vez sea el de tener sin gasto suyo personas que le secunden, transformando el carácter de los navarros.
-¿Y en qué derechos se escuda el Gobierno para cometer semejantes arbitrariedades?
-Ya nos lo tiene dicho; en el derecho del número, en el de la fuerza.
-Pues si el Gobierno ha roto la Ley de 1841, Navarra puede dar por rescindida esa Ley y tendrá derecho á gozar de los Fueros consignados en 1512.
-Bien dice V.; y revivirán nuestras Cortes, tendremos Tribunales de Justicia propios, serán nuestros los rendimientos de las aduanas y del estanco del tabaco, nombraremos Maestros amantes de Navarra, no daremos quintas ni contribuciones y sólo entregaremos al Rey de España, como donativo "voluntario", la cantidad que juzguemos equitativa".

Hermilio de Olóriz
Iruñea 1894-1986

2013-06-11

"Navarros universales"




"Sinceramente he de confesar que los personajes navarros de proyección universal -en el tiempo y en el espacio- que he recogido en este libro: Sancho el Fuerte de Navarra, Cardenal Bartolomé de Carranza, Francisco Javier, Martín de Azpilcueta, y Jerónimo de Arbolancha, desde siempre me resultaron fascinantes, cada uno de ellos en su singular idiosincrasia; por cierto, bien distintas algunas de otras, y hasta extremosamente paradójicas".



Francisco Salinas Quijada
Iruñea 1991

2013-06-10

"Herribehera" (1974)

cdandlp.com




















Hitza: Benito Lertxundi

"Herribehera Herribehera
zure landen zabalera
ortzi-muga den hartan mugatzen da.

Zure lur emankorretan
ixurtzen diren asmoak
gogotsu hartuko ahal ditu lur gozoak.

Zure gaztelu zaharrek
gorderik duten aintzina
hats tristetan mintzo da haren mina.

Horma zahar arraituetan
xoriak dira kantatzen
mendetako lo geldia salatzen.

Nafarroa anaia zaharra
kondairaren lehen sustarra
bego higan arbasoen amets hura".


Entzun nahi duzu?
http://www.youtube.com/watch?v=8ZwcwkgCTzs

euskalnet.net



2013-06-09

"Erraondo"







"Eguzkiaren goiz izpiek Iruñearen
gorputz itzaltzua urreztatzen zuten;
Maiatz Eguzkia, kabien txioek eta
lilien urrin goxoek ospatua..."




             Asisko      
             Iruñea 1993            

2013-06-08

"Diccionario vasco-español-francés"


hiru.com
Hace más de un siglo se publicó una obra inmensa, profunda e insuperable de la cultura navarra.
Son 1219 páginas en euskara, castellano y francés, que muestran la palabra específica típica de cada pueblo en cada uno de los rincones de nuestra geografía en los que la lengua propia aún sobrevivía, utilizando para ello tanto doctos libros como, sobre todo, la verdad vertida por los labios de venerables ancianos nacidos hoy hace doscientos años.

Éstas son, sirvan de ejemplo, las localidades y valles de la Alta Navarra que en ella se mencionan, recogidas aquí de la misma manera que el autor quiso:

Alsasua, Arakil, Arbizu, Arezo, Aribe, Arizkun, Artikutze, Azpirozo, Baztan, Basaburua, Berrueta, Bera, Betelu, Bizkarret, Elkano, Eraso, Erazun, Erroibar, Esteribar, Etsalar, Goñi, Goizueta, Iruña, Irurzun, Labayen, Lakuntze, Larraun, Latasa, Leiza, Lekunberri, Lezaka, Narbarte, Olague, Olza, Oriz, Osakar, Osinaga, Ulzama, Ziga, Aezkoa, Auritze, Itzaltzu, Luzaide, Oronz, Orreaga, Otsagabia, Eaurta, Eskaroz, Urdazuri, Zugarramurdi, Bidankoze, Garde, Isaba, Urzainki, Uztarroz, Burunda, Etsarri-Aranaz, Iturmendi.

Y éstas, sus más que humildes palabras de presentación:

"Quince años largos hace ya que proyecté y bosquejé esta obra, contra todo mi carácter, ansiando siempre hacer otra cosa más agradable y más en harmonía con él; no habiendo sido más que desahogos otros trabajos literarios y musicales que en este tiempo he producido.
Poco antes de emprenderla seriamente, y empujado por quien luego había de fustigarme por ser obra prematura, publiqué mi "Euskal-izkindea", la cual, por muy fea que se la quiera suponer, ha estado largos años esperando para sonrojarse á que saliese por ahí otra gramática, vestida como ella á la usanza del país, quiero decier, escrita en vascuence y más digna de verse en un espejo.
Confieso haber sufrido al escribir esta gramática dos equivocaciones enormes.
La primera, al creer que los diversos dialectos de nuestra lengua se podrían reunir y conglomerar tan fácilmente como sustancias que se baten en redoma; y con el ligero conocimiento que de nuestros dialectos adquirí, si bien indirectamente, de Bonaparte, empecé á usar para conseguir mi objeto formas verbales que acaso sean las originarias: "Daut", "Gaiz",...etc.
Mi segunda equivocación fué la de creer conveniente una traducción muy literal en columna contigua, para que al mismo tiempo que aprendiese las reglas tuviese el lector ejercicio práctico, constante y cómodo.
Nada más, lector, acerca de mi pobre primogénita, sino que antes que ella engendré esta obra que tienes entre manos.
El primer año de su gestación me fué sin duda alguna el más duro y á la vez el más agradable. Dondequiera que dirigía mis pasos, por montes, calles ó plazas, me entretenía en combinar letras para arrancar á mi torturada memoria palabras que anotaba cuidadosamente en cuadernos especiales. Y así como los etimologistas de generación espontánea suelen repetir hasta seis, siete ó más veces, por ejemplo "aba-aba-aba", á modo de fórmula mágica para invocar la inspiración, y deducen que la voz "Abalaio" (a-ba-lai-o) viene de "ah! sí, laya, á él", asegurándonos que á falta de anzuelo, red ó arpón, debe pescarse con laya este pez; así yo repetía estas sílabas para acordarme de palabras como Abar, Abaro, Abakando, Abatz, Abarrots, etc.; y combinando así todas las letras del alfabeto en múltiples versiones, formé el meollo de esta obra, un pequeño vocabulario; al cual iba agregando cuanto oía y leía en autores de algún mérito".

Resurrección María de Azkue
1905

2013-06-07

"Leitzako historia"

Leitzako armarria
www.leitza.net
























"Leitzako ibilbide historikoa luzea izan da, eta ibilbide horrek utzi dituen aztarnak mota desberdinetakoak izan dira. Ezagutzen diren aztarna material zaharrenak historiaurrekoak dira, zehazkiago esanda k.a. 4000 urte ingurukoak, eta Mendibilen dagoen bi ganbaradun trikuharri batenak dira. Aurkitu diren ondorengo aztarna zaharrenak Urolako harrespilak dira, k.a. 2000 urte ingurukoak direnak. Baina hauek ez dira historiaurrean giza presentzia azaleratzen duten aztarna bakarrak. Mugaren beste aldean aurki daitezke, esaterako, Atxintxa, Azerilar, Azpalategi, Bi ahizpen sepultura, Esitu, Igolitz, Lizarrain eta Orin hilobiak.

Historiaurretik errepaso bat egin ostean Leitzaren inguruan ezagutzen diren aipu idatzi zaharrenak aipatu behar dira. Orain arte ezagutzen den herriaren aipu idatzi zaharrena Antso Nagusiaren (1004-1035), Iruñeko erreinuko errege izan zenaren, garaikoa da. Gaur egun kontserbatzen den agiri honen kopia zaharrena XIII.mendekoa da, eta Iruñeko katedralaren artxiboan dago. Bertan ikus daitekeenez, dokumentu honek bi zati desberdin dauzka. Lehenengoan Iruñeko katedralaren jabegoak erroldatzen dira, eta bigarrenean Iruñeko diozesiaren mugak deskribatzen dira. Azken zati honetan aipatzen dira Leitza eta Areso Belate eta Gipuzkoa arteko beste haran batzuekin batera. Honen arabera Leitza diozesiaren parte izango zen Antso Nagusiaren garaian, legez behintzat. Hala ere, komenigarria da kontutan hartzea aipaturiko agiriaren egiazkotasuna zalantzagarria dela. Baliteke dokumentuaren zati batzuk benetakoak izatea, baina litekeena da beste batzuk gerora faltsutuak izatea, XI.mende hasieran diozesien mugen deskribapen zehatzak egitea ez baitzen oso arrunta.

Hurrengo aipu idatzia 1192koa da, orduan Leitzak eta Aresok, egun bi udalerri direnak baina garai hartan bakarra osatzen zutenak, Antso VI.a Jakintsuaren eskutik forua jaso baitzuten. 1192 eta 1194 artean Nafarroako erregeak hamasei foru emanaldi gauzatu zituen nekazal komunitateetan, eta Leitzako eta Aresoko forua multzo honetan kokatu behar da.

Foruaren edukian barneratuz gero, Leitzako eta Aresoko biztanleek ordaindu beharreko bi zentsuak dira topa daitezkeen lehenengo gauza. Lehenengo zentsua eta garrantzitsuena petxa litzateke, eta agirian Nafarroako erregeak nekazariei etxeko lau soseko petxa ezarri ziela ikus daiteke. Hemendik bi gauza ondorioztatu daitezke. Lehenik eta behin, Leitzan eta Areson ordainketa kopurua etxe bakoitzari egotzi zitzaiola. Bigarrenik, herri hauetako biztanleek ordainketa dirutan egiten zutela. Hori bertako biztanleak abeltzaintzan jardutearekin lotuta dago, jarduera horren bidez lor zezaketena dirua baitzen (animaliak edo animalietatik lortutako produktuak salduz...). Hau konfirmatzen da Leitzan eta Areson emakumezkoek eta gizonezkoek petxen ordainketa maiatzeko azken astean egin behar izanarekin. Ordainketa sasoi honetan egitea abeltzaintzaren ziklo naturalarekin lotuta dago, udaberriak izaten dituztelako umeak bazka animaliek eta maiatzaren azkenean negua pasatzeko gune baxuagoetara lekualdatzen ziren animaliak berriro ere mendira igotzen direlako.

Mendialdeko beste hainbat forutan bezala, Leitzako eta Aresoko foruan ere etxe baten buruan zeuden emakumeen ordainketa erregulatu egiten zen. Bertan adierazten denez, alargun izanda ere etxean gizonen bat zuten emakumeek petxa osoa ordaindu behar zuten. Baina etxean gizonik ez zuten alargunen kasuan, lau emakumeren artean ordaindu behar zuten petxa osoa. Hau ordainketak erregulatzeko ohiko prozedura zen.
Foruaren agirian ikus daitekeenez, petxa ez zen izan Leitzako eta Aresoko biztanleengan erregeak konfirmatutako karga fiskal bakarra. Ganaduaren gaineko zergaren kobrantza ere baieztatua izan zen bi herri hauen kasuan, Nafarroako mendialdeko beste herri batzuetan bezala. Herri hauetako biztanle izan eta zerriak bazeuzkaten, urtero San Andres inguruan, azaroaren 30aren bueltan, animalia bat eman behar zuten. Kontua da pribilegio hau ematearekin batera honek eragin zitzakeen iruzurrak aurreikusteko egoera erregulatu egiten zela. Horregatik, herri forudunetako biztanleak bertako lurretan kanpoko norbaiten ganaduarekin harrapatuak izanez gero bostena ordaintzera behartuak zeuden.

Hau ez da foru emanaldian ganaduaren inguruan egiten den adierazpen bakarra. Nafarroako monarkak Leitzako eta Aresoko biztanleei bere lurretan libreki bazkatzeko eskumena eman zien. Eskumen hau ez zen ohikoa, eta foru txikiak jaso zituzten herrien artean Leitzari eta Aresori egotzi zitzaion soilik.

Zentsuen ordainketen inguruko azalpenen ostean, foru emanaldi honetan justiziak ere izan zuen lekurik. Agirian adierazten denez, justiziaren administrazioa erregearen eta bere ofizialen esku geratzen zen. Hauek ziren biztanleengan isunak ezartzeko eskumena eta betebeharra zutenak, eta Leitzan eta Areson ere hori egiten zuten. Calonias eta homicidium bezala ezagutzen ziren isunak dira foru honetan azpimarratzen direnak, istripuz gertatutako heriotzak eta erailketak zigortzeko helburua zutenak.

Leitza agertzen den hurrengo idatzia Baezako guduaren (Jaen) garaikoa da, 1227ko San Andres egunekoa. Gudu horretara leitzar batzuk Lope Diaz de Haro Bilboko jaunaren alde borrokatzera joan ziren. Laguntza hori eskertzeko Bilboko jaunak Bizkaiko armarriaren antzekoa eman zion Leitzari, baina bi otso izan beharrean otso bakarra zeukan.

Leitzako eta Aresoko foru emanaldiaren edukian ikus daitekeenez, garai hartan abeltzaintzak presentzia handia zeukan lurraldean, baina ezin alboratu daitezke nekazaritza eta batez ere industria. Azken hau gehien bat burdinoletan oinarritzen zen, eta oraindik ere agerikoak dira hark utziriko aztarnak: Astibia, Eskibar, Hurto, Ibero, Irizabal, Matxain, Olaberria, Rezuma, Sarasain eta Urdinola esaterako. Hauetatik burdina eta iltzea lortzen zen, gehien bat merkatal flotara bideratzeko.

Erdi Aroan jarraituz, Leitzako herriaren kokapenak jokatu zuen papera azpimarratzeko modukoa da. Nafarroa eta Gipuzkoa arteko mugan kokatzen da, eta hori dela eta Nafarroako monarkia herria babesten saiatu zen. Horretarako funtsezkoa zen Leitzan zegoen gaztelua mantentzea. Baina lurraldea babesteko saiakera horrek ez zuen lurraldeko egoera guztiz baretu. Hori agerian geratzen da 1321.urteko dokumentu batean, non lurraldea "frontera de malhechores" bezala izendatzen den, lurraldearen kokapenaz baliatuz bertakoek lapurreta ugari egiten zituztela argudiatuz. Muga arazoek denbora luzez iraun zuten.

Borroka horiek agerikoak dira XV.mendean ere. Orduan Leitza Nafarroako eta Gaztelako erreinuen arteko mugan zegoen, eta horregatik bi lurralde hauetako erregeen arteko borroken ondorioak pairatu zituen. 1429an gaztelauak herria txikitu egin zuten, eta horren ondorioz zortzi urtez, 1437.urtera arte, Leitza Gaztelaren esku geratu zen. Orduan Nafarroako erreinuan integratu zen berriro. Denbora batez egoera baretu bazen ere, arazoak 1444ean berriz piztu ziren, herria beste behin suntsitua geratuz.

Hala ere, ezin ahaztu daiteke leitzarrek beren herritik kanpoko Gaztelaren aurkako borroketan ere parte hartu zutela kasuren batean. Esaterako, Nafarroaren independentziaren galtzean erabakigarria izan zen 1522ko Noaingo batailan hantxe izan ziren Nafarroako erreinua defendatzen.

Historian aurrera eginda herriaren bilakaera baldintzatu zuen prozesu bat gauzatu zen: 1770ean Leitza eta Areso bereizi egiten dira. Hori dela eta Leitzako herriak biztanleak galdu zituen. Baina banaketarena ez zen arrazoi bakarra izan. Denbora hartan borroka desberdinak piztu ziren inguruan (Konbentzio gerra, karlistadak...), eta jendea miseria gorrian bizitzea eragin zuten, biztanleriarengan galerak eraginez. Horretaz gain, batzuk herritik joatea erabaki zuten, eta horretarako arrazoiak desberdinak izanik: Bizkaiko labe garaietara lan bila joatea, Amerikara jotzea bizimodu hobeago baten bila... Beherakada hori nabarmena da kopuruei begiratu bat emanez gero: 1.724 biztanle zeuden 1800.urtean, eta 1880erako 1.399 zeuden.

Orduan hasi zen biztanleria berriro gora egiten, eta XX.mendean zehar Leitzaren demografiaren kopururik altuenak lortu ziren. Zeintzuk izan ziren hori ahalbidetu zuten faktoreak? Burdina berriro indartzea, Plazaola trenaren agerpena (herritik pasatzen zena eta 1953.urtera arte iraun zuena), paper lantegia herrian ezarri izana... Azken hau izan da urte luzez herriko ekonomiaren oinarria, eta egun ere horrela da, bertako langile kopuruak behera egin badu ere oraindik ehunka pertsona baitaude bertan lanean".

www.leitza.net

2013-06-06

"Cien años de Gamazada"

"La Gamazada y los acontecimientos de 1893 aparentan tener una cronología aislada, sin conexión con otros, y sin embargo no son otra cosa que un capítulo postrero encadenado a la lucha que libró nuestro pueblo en el siglo XIX en contra del centralismo uniformador y que tiene su origen hace casi cinco siglos, en 1512.
Por esta misma razón, el libro no se sujeta exclusivamente a los acontecimientos vividos durante la Gamazada y relata una serie de sucesos que condicionarían la vida social, económica, cultural y política a lo largo del siglo XIX y que desembocarían en este último enfrentamiento.
Aparecen en estas páginas reflejadas opiniones de navarros y no navarros que vivieron los acontecimientos de las dos guerras carlistas y sus trágicas consecuencias, que conocieron el expolio desamortizador que sólo benefició a unos pocos y también la impotencia de otros navarros en lucha desigual frente al Estado para buscar una salida directa por ferrocarril hacia Europa y que nunca consiguieron.
No deja este libro de lado la tragedia vivida por el Euskera durante estos 2 últimos siglos y que de forma paralela a la pérdida de soberanía en nuestras instituciones sufriría un progresivo arrinconamiento del que apenas ha empezado hoy a recuperarse.
Así mismo, encontraremos en el libro un capítulo que rememora los hechos que transcurrieron en 1918. Son los referidos al movimiento municipalista en pro de la reintegración foral y del que en estas fechas se cumplen 75 años".
Pedro Esarte
Cien años de Gamazada
Elizondo 1993

2013-06-05

"Historia de la Real Fábrica de Municiones de Orbaizeta"



"El contenido de este libro es el fruto de las investigaciones realizadas en la documentación histórica que existe sobre el conjunto patrimonial de la Real Fábrica de Municiones de Orbaizeta y sobre los vestigios que quedan hoy de la misma.
Mucha de la información hallada en diferentes archivos y fuentes impresas, tiene el valor de haber sido escrita, con todo lujo de detalles, por personas que vivieron en aquella época y que fueron testigos excepcionales del funcionamiento, hechos y vivencias relacionados con la propia fábrica.
Esta información histórica, mucha de ella oculta durante años, es una buena guía también para conocer el contexto político, social y económico de aquellos años convulsos de la edad contemporánea.
Sin ella, sería imposible entender la dimensión e importancia que llegó a tener esta Real Fábrica de la corona y la gran repercusión que tuvo en la vida de los habitantes de esta zona del Pirineo navarro".

Malli Txapar
Orbaizeta 2010

2013-06-04

"Nafarroa" (1988)

Ander Gillenea, eu.wikipedia.org/wiki/Jean_Mixel_Bedaxagar


Hitza: Jean Mixel Bedaxagar

"Arbasoen arkaitza
Nafarroa, Nafarroa, Nafarroa
arbasoen arkaitza
lur emankor hezkaitza
bedatseko ekaitza
ekhiaren emaitza
Nafarroa, Nafarroa
arbasoen arkaitza.

Zazpietan lehena
Nafarroa, Nafarroa, Nafarroa,
zazpietan lehena
gaztelien auhena
Santxoren hasperena
gazten itxaropena
Nafarroa, Nafarroa
zazpietan lehena".

tower.com

Entzun nahi duzu?
www.youtube.com/watch?v=V8ZLq8lf8_g


2013-06-03

Koldo Larrañaga Elorza: "El Hecho Colonial Romano en el Área Circumpirenaica Occidental"



"Objeto de la obra es facilitar una aproximación -lo más ajustada posible, dentro de los límites que impone un empeño de esta naturaleza- a lo que fue la experiencia de la colonización romana para el área circumpirenaica occidental y, dentro de ella, más particularizadamente, para los grupos humanos asentados en el solar de lo que desde tiempos medievales y modernos se conocerá como País Vasco o Euskal Herria. Experiencia decisiva, según se afirma, en el devenir histórico de los pueblos del área, sobre cuya significación y trascendencia, empero, no es preciso que nos extendamos aquí, ya que de ello resultarán evidencias sobradas, según se espera, en el curso de la obra".



Páginas 1 a 46: Prólogo, índices y acotaciones al tema.
Páginas 47 a 258: Parte Primera: Hitos capitales en las relaciones del estado romano con el área.
Páginas 259 a 324: Parte Segunda: Las evidencias de presencia romana y su reparto por zonas.
Páginas 325 a 626: Parte Tercera: El impacto de Roma en las formas de vida del área.
Páginas 627 a 773: Índices.

Gasteiz 2007

2013-06-02

"El Cantar de Roncesvalles y otros poemas navarros"

"Faltaba un Cantar de Roncesvalles de fondo histórico auténtico y de ambiente medieval. Ya lo tenemos y esperamos, además, que constituya un punto de partida para futuras creaciones poéticas navarras. En el Cantar se entreteje felizmente la trama del gran drama de Carlomagno en Roncesvalles con episodios y hechos anecdóticos que simbolizan a una multitud de incidencias inevitables en toda guerra de invasión.
Hay narrativa ágil y fluida, escenas de crudo realismo, momentos de ternura, clamor de valles y pueblos, personajes rudos y patriotas por lo común junto a otros que fugazmente se asoman a escena dando una nota de su personal psicología y de su recia contextura humana.
El Cantar quiere ser medieval, vascón, patriótico y auténticamente navarro. Los poemas cortos que componen la segunda parte del libro son toda una novedad poética de tema también navarro y hechura y estilo moderno. Ahora, frente al texto original se ofrece una versión euskérica".

Bernardo Estornes Lasa
Zarautz 1979

2013-06-01

"Euskararen galera Nafarroan (1587-1984)"



"Gure lan honen iragan egoera hobeago baten testigantza eta garraixia izan nahi du, edo gure kontzientziaren zimikoa;
zeren Nafarroan euskara kinka larrian bait dago; soilik baldintzen aldaerak salbatzen ahal duela erraten ahal dugu.
Hortaz, eta Nafarroako euskararen omenez nafarreraz gihaurreek izkiriatzen dugu sarrera hau ere.
Ikuspegi diakronikoa eman ondoan ondorio zenbait ateritzen dugu eta atzenean paratu tugu.
Lan honek Nafarroako euskararen gibelakuntzari buruzko ikuspegi orokor bat emain duelakoan gaudezi".

E. Elgoibar, B. Zubizarreta, I. Gaminde
Euskararen galera Nafarroan (1587-1984)
Iruñea 1987